Verzending en afhaling van documenten

Hoe kunt u documenten verzenden en afhalen?

  1. Laatst bijgewerkt op

Het afgeven of ophalen van documenten kan enkel van 8u30 tot 9u30 en van 11u30 tot 12u30, op het volgende adres:

Ambassade van België 
Courtleigh Corporate Center – 8th floor 
St Lucia avenue 6 
Kingston 5 
Jamaica, W.I.

 
DOCUMENTEN OPSTUREN/AFGEVEN

  • Gelieve altijd een begeleidende brief te voorzien waarin u uw naam en contactgegevens vermeld (vergeet uw e-mailadres niet!), evenals de bedoeling van het document (visum, nationaliteit…). Indien u een betaling heeft uitgevoerd, stuur dan het bewijs van betaling mee met uw documenten.
  • Wij raden u aan om vanuit het buitenland enkel documenten te sturen met een erkende koerierdienst (DHL, Fedex…). Dit omdat de lokale post slecht functioneert. Documenten die per aangetekende zending verstuurd worden kunnen tot 8 weken onderweg zijn.
  • Gelieve ons niet te contacteren om bevestiging te vragen van ontvangst van documenten. U zal worden gecontacteerd zodra de behandeling van uw documenten gestart of afgerond is. Deel ons daarom een betrouwbaar e-mailadres mee dat u regelmatig consulteert. Levering van documenten kan u bevestigd worden door de koerierdienst (via hun website).

 
DOCUMENTEN AFHALEN

  • Wij zijn NIET verantwoordelijk voor het organiseren van de verzending van documenten. Wij raden aan om ons samen met uw documenten een vooraf betaalde retourenveloppe van een koerierdienst te sturen. In dat geval kan de koerierdienst uw documenten afhalen van zodra wij  u bevestigen dat deze klaar zijn. Alternatief organiseert u zelf de afhaling van uw documenten met een koerierdienst, op het moment dat wij u informeren dat uw documenten klaar zijn voor afhaling. In dit laatste geval is het niet mogelijk ons nog de airwaybill te sturen. De koerier dient zich aan te melden met de airwaybill. 
  • Indien u uw documenten laat afhalen via een koerierdienst dan dient u er voor te zorgen dat de koerier in het bezit is van een airwaybill (vrachtbrief) met vermelding van de naam van de betreffende persoon (de visumaanvrager, de paspoortaanvrager etc). Het is niet onze verantwoordelijkheid om de airwaybill in te vullen of te printen of contact te nemen met koerierdiensten. 
  • Ervaring leert dat u het beste kan werken met DHL of Fedex. 
    Lokale contactgegevens: www.dhl.com, tel +1876 920 0025; www.fedex.com, tel +1876 920 8473
  • Lokale mensen worden verondersteld hun documenten zelf af te halen op de ambassade. Zij mogen iemand anders of een koerierdienst sturen om hun documenten af te halen op voorwaarde dat de ambassade hierover geïnformeerd wordt per e-mail en dat de persoon beschikt over een toelatingsbrief en een geldig identiteitsbewijs.